Plimbarea de 40.000 km

Forța simbolului în viața organizației. Cazul International House (IH)

Forța simbolului în viața organizației. Cazul International House (IH)

 

Autor: Ilinca Stroe

 

O companie e o organizație

Sustenabilitatea, valoare organizațională a IH

Proiecte IH legate de mediu

Mobilizarea rețelei IH pentru sustenabilitate

Simbolismul inițiativei „40,000 km Walk”

Puterea de mobilizare a unui simbol

Performanța IH București în cadrul inițiativei

Beneficiile organizaționale ale inițiativei

Idei pentru inițiative similare

 

 

Orice companie este o organizație. Are o structură (cuprinzând diferite departamente), o ierarhie (niveluri de management, trepte de promovare) și niște proceduri interne (reguli și moduri de lucru). Are, în plus, o cultură organizațională și niște valori.

 

Printre valorile organizaționale ale International House nu se număra și sustenabilitatea, atunci când, în 1953 în orășelul spaniol Córdoba, compania a pornit pe lungul său drum către, 68 de ani mai târziu, statutul de respectată rețea globală. Astăzi, însă, când s-a schimbat și contextul social, preocuparea pentru conservarea și protejarea mediului a devenit un pilon important al identității organizaționale a IH-ului contemporan.

 

Mai multe proiecte recente au făcut dovada angajamentului IH față de cauza ecologică. Printre ele,  întrunirile grupului multinațional de adolescenți IH Young Environmentalists (2020) și planul de măsuri ecologice redactat sub forma unei provocări, 7-week Environmental Sustainability Challenge (2021).

 

Ce faci, însă, când îți dorești să mobilizezi întreaga structură organizațională în jurul acestei valori, sustenabilitatea? Când vrei ca toți membrii tăi de pe glob să promoveze activ, concomitent, această valoare organizațională?  Răspunsul a venit de la IH World, sub forma unei inițiative desfășurate între 1 octombrie și 31 decembrie 2021, numită „Plimbarea de 40.000 de kilometri” („40,000 km Walk”) și al cărei îndemn principal a fost acesta: să renunțăm, în comunitatea IH (profesori, angajați, cursanți) la automobile și să mergem pe jos sau cu bicicleta, în schimb, pentru a contribui la reducerea emisiilor de carbon.

 

Inițiativa se bazează pe o cifră exactă, dar și pe un simbolism cu frumoasă încărcătură emoțională, aducând laolaltă sub cauza ecologică atât raționalul, cât și emoționalul. Iată de ce: 40.000 de kilometri reprezintă circumferința Pământului. Înconjurând Pământul cu plimbarea noastră e ca și cum ne-am cuprinde iubita dar vulnerabilizata planetă într-o îmbrățișare. Or, o îmbrățișare dăruiești cuiva de care îți pasă, cuiva pentru care te preocupi, de care te îngrijești și pe care vrei să îl/o alini.

 

Îmbrățișarea aceasta a reușit să mobilizeze treptat rețeaua de centre de limbi străine IH din lume. Nu e simplu de calculat că, dacă avem 160 de centre, iar fiecare centru are cel puțin 10 profesori, iar fiecare profesor are cel puțin 10 cursanți care merg pe jos sau cu bicicleta, în loc de mașină, cel puțin doi kilometri pe zi, timp de trei luni, potențialul de mobilizare pentru deplasare sustenabilă al comunității IH globale este uriaș.

 

Bineînțeles, din diverse motive (vremea, infrastructura, etc.) nu toți cei 160 de membri afiliați IH au putut contribui la această inițiativă. Totuși, în clasamentul centrelor care au reușit să trimită numărul de kilometri parcurși pe jos sau cu bicicleta de către personalul și beneficiarii lor, IH București s-a clasat pe locul 4 în octombrie și pe locul 7 în noiembrie, surclasat fiind de centrele IH din Roma, Torres Vedras, Bristol, Arezzo, Sydney, ș.a.

 

La mijloc de decembrie, mai avem de parcurs doar 6.418 kilometri, până să dăm Terrei acea îmbrățișare metaforică, și suntem încrezători că până la sfârșitul lui 2021 ne vom atinge obiectivul. La fel de îmbucurătoare, însă, sunt și beneficiile organizaționale ale acestei inițiative. Fiindcă prin Plimbarea noastră de 40.000 de kilometri, International House

  • își consolidează identitatea organizațională în rândul comunității IH globale
  • își dovedește prin fapte aderența la o valoare (protejarea mediului)
  • promovează un stil de viață sustenabil în societățile unde activează
  • conferă membrilor comunității sale globale un țel comun și sentimentul unei reușite colective

 

Iată, deci, ce roade poate aduce un simbol pentru o companie. Dacă povestea aceasta organizațională v-a plăcut și dacă credeți că ați putea-o adapta la propria dumneavoastră organizație, lansând o inițiativă similară, pagina web a Plimbării noastre vă stă la dispoziție cu idei de promovare, mobilizare și monitorizare pentru acest gen de proiect. Succes!

 

 

International House Bucureşti oferă cursuri de limbi străine faţă în faţă sau online pentru adulţi, copii şi clienţi corporate. Predăm engleza pentru afaceri, engleza generală, româna pentru străini, franceza, germana, spaniola, italiana, japoneza, etc. De asemenea, prin Centrul nostru de Teacher Training asigurăm cursuri de formare profesională (CELTA, DELTA) pentru profesori de engleză din ţară şi din străinătate. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi 0728 808 612.