Cum învață adulții online versus față în față? 8 diferențe semnificative

Autor: Ilinca Stroe

 

Cursanții adulți aflați în plin proces de învățare (fie că e vorba de un curs de limbă străină sau de unul de formare profesională) tind să prefere net una dintre cele două variante. Astfel, unii susțin că învățarea live online (în mediul virtual în timp real, pe suport digital) este mai bună, alții sunt convinși că învățarea onsite (față în față, cu prezență fizică) este optimă.

 

Adevărul este, ca de obicei, probabil la mijloc. Sigur e că poate fi mult mai constructiv să privim cele două moduri de învățare nu drept „inamice” sau opuse, ci drept paralele – fiecare prezentând anumite avantaje și dezavantaje, fără ca unul să fie neapărat superior celuilalt. Aceste diferențe specifice sunt exact ceea ce ne propunem să prezentăm în continuare, prin comparații echilibrate care au drept scop doar reliefarea nuanțelor diferențiatoare, și nicidecum impunerea unui anumit mod de învățare în detrimentul celuilalt.

 

  1. Capacitatea de concentrare depinde exclusiv de cursant, online, pe când în sala de curs ea e imprimată de grup. Când înveți live online, depinde de tine să îți asiguri un habitat de studiu propice (închizându-ți mobilul, cerând colocatarilor să nu te deranjeze), în care să te poți concentra perfect. În clasă, alături de colegi, ești, teoretic, mai ușor de distras (de exemplu, de telefonul mobil al altui cursant) – dar, e adevărat, și mai ușor de distrat!

 

  1. Experiența învățării online îți poate augmenta angajabilitatea, în măsura în care potențialul angajator își dorește personal versat din punct de vedere digital. Pe de altă parte, există unii angajatori pentru care un certificat ce atestă efectuarea unui curs online nu are tot atâta „greutate” ca o diplomă obținută după un curs față în față, perceput drept mai „serios”.

 

  1. Materia predată în online trebuie explicitată în detaliu, fiindcă din transmiterea ei lipsesc elemente altfel ajutătoare în face-to-face, cum ar fi limbajul non-verbal (gesturi, expresii faciale, tonuri care în mediul virtual sunt mai greu de exprimat și de perceput). Online, ceea ce se predă trebuie simplificat, poate chiar „diluat”, astfel încât un simplu slide sau o explicație verbală concentrată să prezinte clar, neechivoc și eficient chestiunea predată.

 

  1. Învățarea se bazează predominant pe vizual, în mediul online, numit, prin contrast umoristic cu „față în față”, și „față în ecran”. Ecranul devine suportul vizual perfect pentru învățarea prin imagine (slide-uri de PowerPoint, diagrame, grafice, tabele, clipuri video). Prin contrast, învățarea cu prezență fizică în sala de curs se produce, pe lângă vizual, în mai mare măsură și auditiv și chinestezic.  

 

  1. Cursanții din grup fiind mai „separați” online decât dacă s-ar afla fizic împreună, și, în plus, fiind separabili în grupulețe prin opțiunea breakout rooms, devine posibil pentru profesor să îi trateze în mai mare măsură ca indivizi, „unu-la-unu”, să le repereze particularitățile specifice (nevoi, puncte forte, dificultăți) – pe când în sala de curs poate prima nevoia de gestionare a grupului (class management), a colectivității.

 

  1. Interacțiunea în mediul virtual trebuie necesarmente să fie mai structurată, în vreme ce în sala de curs ea poate fi mai spontană. Când sunt fizic împreună, cursanții tind să se întrerupă adesea sau, purtați de entuziasm, să vorbească mai mulți în același timp – ceea ce ar face lecția neinteligibilă în online, unde colegii de grup trebuie să vorbească pe rând și să se asculte cu mai mare atenție, pentru ca interacțiunea să aibă coerență și sens.

 

  1. Eficiența în aspectele conexe învățării (materiale didactice, timp) este mai mare în online, cel puțin fiindcă scutim resursele necesare pentru deplasarea fizică la curs și pentru că folosim suport electronic, în loc de hârtie. Într-adevăr, s-a constatat că învățarea la distanță consumă cu 90% mai puțină energie și produce cu 85% mai puține emisii de carbon decât învățarea cu prezență fizică. Aceasta din urmă, însă, ne poate părea drept mai „luxoasă”, oferindu-ne „răsfățuri” cum ar fi o fișă de lucru imprimată color pe hârtie lucioasă…

 

  1. Tehnologia folosită în predare capătă o pondere uriașă, în învățarea online, unde buna desfășurare a lecției depinde de cât de funcțională e platforma utilizată, cât de bună conexiunea la internet, cât de performante laptopul sau tableta folosite. Deși dispozitive (videoproiectoare, table inteligente) se folosesc și în predarea față în față, aceasta permite în mai mare măsură improvizația și recursul la soluții netehnologice, în caz de defecțiune.

 

În prezent, IH București păstrează deschise ambele căi de învățare pentru clienții săi, oferind atât cursuri față în față la sediile noastre (pentru bucureșteni sau ilfoveni), cât și cursuri live online (pentru cursanți de oriunde din România) – ambele, la standardele de calitate de top cu care v-am obișnuit. Alegerea depinde în întregime de personalitatea, de stilul și preferințele de învățare ale clientului, dar și de disponibilitatea sa ca timp. Noi ne bucurăm doar că vă putem asigura posibilitatea de a opta.

 

 

International House Bucureşti oferă cursuri de limbi străine faţă în faţă sau online pentru adulţi, copii şi clienţi corporate. Predăm engleza pentru afaceri, engleza generală, româna pentru străini, franceza, germana, spaniola, italiana, japoneza, etc. De asemenea, prin Centrul nostru de Teacher Training asigurăm cursuri de formare profesională (CELTA, DELTA) pentru profesori de engleză din ţară şi din străinătate. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi 0728 808 612.   

 

Surse

<https://collegeforadultlearning.edu.au/online-vs-face-to-face-learning-which-one-suits-you/>

<https://epale.ec.europa.eu/en/blog/5-key-differences-between-online-and-face-face-learning>

<www.elucidat.com/blog/online-learning-vs-face-to-face-learning/>

<https://smartermindset.com/online-adult-learning-vs-face-to-face-13-ways/>