Autor: Ilinca Stroe
Totul a început acum aproape un an. Managementul luase decizia, trainerii au fost recrutaţi, cursanţii au fost intervievaţi, studenţii au fost selectaţi pentru practica pedagogică, şi astfel s-a organizat atent şi cu succes primul nostru curs CELTA* de 4 săptămâni, ţinut în iunie 2019. El marca lansarea oficială a Centrului de Formare Profesională al IH Bucureşti. Primul nostru pas în oferirea de dezvoltare profesională profesorilor de limba engleză din România şi nu numai.
* Certificate of English Language Teaching to Adults, cea mai solicitată calificare în predarea limbii engleze, recunoscută internaţional şi girată de Universitatea Cambridge.
Însă în afară de organizarea de cursuri CELTA (trei, până acum), am iniţiat şi o serie de ateliere de lucru destinate profesorilor de engleză ca limbă străină din şcolile de stat din România. Ceea ce a presupus crearea unui loc de întâlnire între educaţia formală (sistemul de educaţie publică) şi educaţia non-formală (căci IH Bucureşti este un centru particular de limbi străine), teren comun unde s-a putut realiza un transfer de expertiză dinspre non-formal către formal.
Participanţii au fost la început o mână de profesori din şcoli de stat care au sesizat că dezvoltarea profesională oferită de IH Bucureşti îi ajuta să îşi rafineze calitatea predării la şcoli primare şi gimnaziale. Am început modest, ţinând atelierele de lucru ocazional, mai degrabă decât periodic, la o locaţie-partener (Cărtureşti, cel mai important lanţ de librării din ţară), cu traineri seniori ai IH Bucureşti în rolul de formatori. În timp, am schimbat locaţia şi propria noastră sală de training de la sediu a ajuns să găzduiască un număr sporit de participanţi, pe măsură ce tot mai mulţi traineri internaţionali cu experienţă susţineau sesiunile, iar acestea căpătau un anume ritm, cu un atelier pe lună.
Această creştere graduală ne-a dus, recent, pe perioada pandemiei, la transferarea sesiunilor în mediul virtual. Cifrele au explodat: între 100 şi 450 de profesori s-au înscris la ultimele webinarii susţinute de şefa Departamentului nostru de Teacher Training şi de formatoarea CELTA in house. Însă cele trei realizări majore care ne dau un sentiment de reală mulţumire faţă de cum a înflorit această iniţiativă de nici un an sunt:
1) Acceptul unor traineri de top din reţeaua globală IH de a susţine webinariile noastre din luna mai: după Directorul de la Lacunza IH Beasain, Robert Martínez, în aprilie, printre viitorii noştri speakeri se numără co-fondatorul Lexical Lab Hugh Dellar, Inspectorul IHWO Alex Tilbury, trainerul IH Montevideo Alastair Grant şi unul dintre cei mai influenţi profesionişti din domeniu la nivel mondial: Scott Thornbury.
2) Interesul sporit al mass media pentru programul nostru de formare profesională: Directoarea de Studii a IH Bucureşti a fost invitată de două posturi de radio fruntaşe în clasamentele de audienţă, Kiss FM şi Magic FM, să ofere amănunte despre acest proiect. A fost scos în evidenţă gestul IH Bucureşti de a oferi gratuit dezvoltare profesională profesorilor într-o perioadă de criză când actele de solidaritate socială sunt atât de necesare.
3) Aprecierea oficială din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România pentru iniţiativa IH Bucureşti de a „contribui la sprijinirea studiului limbii engleze în această perioadă dificilă”, prin oferirea de training de calitate profesorilor de engleză din sistemul de educaţie publică. În special acum, când Ministerul trebuie să facă faţă provocărilor legate de continuarea procesului educaţional la distanţă, webinariile noastre despre metodologii şi instrumente de predare online sunt foarte apreciate, întrucât ele îi echipează pe profesorii din şcolile de stat cu abilităţi de e-teaching extrem de necesare.
Angajamentul Ministerului de a „face demersurile necesare” pentru ca oportunităţile de formare profesională oferite de IH Bucureşti să fie cunoscute pe scară largă de către mii de profesori de engleză din România dovedeşte faptul că am reuşit să creăm vizibilitate la nivel naţional pentru brandul şi standardele de calitate ale International House. De asemenea, am reuşit să aducem faţă în faţă online, în interacţiune directă, profesori români din toată ţara şi traineri nativi de top din lume – o experienţă care pentru multe cadre didactice participante la webinariile noastre va însemna un jalon memorabil în dezvoltarea lor profesională.