De ce să învăţăm o limbă străină în cadrul unui curs, cu profesor. 4 avantaje de neignorat

Autor: Ilinca Stroe

 

Nu e cu putinţă să învăţăm o limbă străină singuri? Ba dimpotrivă: e perfect fezabil. Cu programe precum Babbel sau aplicaţii pentru telefoane mobile cum ar fi Duolingo, astăzi învăţarea unei limbi străine pe cont propriu devine extraordinar de accesibilă. Opţiunile menţionate, chiar dacă suferă de oarecare repetitivitate şi, cel puţin în cazul aplicaţiei Duolingo, conţin mostre de limbă nu neapărat utile şi practice, permit îmbunătăţirea gramaticii, însuşirea de vocabular nou, ba chiar, prin funcţia speech recognition, şi cizelarea pronunţiei.

 

Şi totuşi: experienţa cel mai des întâlnită la majoritatea celor care au învăţat o limbă străină singuri este că se acumulează un imens bagaj de cunoştinţe pasive (în special gramatică), cunoştinţe care, la momentul exprimării orale fluente, nu se activează. Cum se spune, „Când e să vorbesc, nu-mi vin cuvintele şi nu pot lega o propoziţie.” Acesta e marele risc, când învăţăm o limbă străină pe cont propriu, fără profesor: să o ştim, teoretic, dar fără să o putem vorbi, practic.

 

Riscul acesta se reduce spre zero atunci când învăţăm o limbă străină în cadrul unui curs, cu profesor. Iar asta pentru un motiv foarte pertinent:

 

  1. Interacţiunea. Într-o sală de clasă, fie ea reală sau virtuală, comunicarea orală atât între profesor şi cursant, cât şi între cursanţi (în cadrul activităţilor în pereche sau grup, de pildă) este vie, spontană, dinamică. Există un anumit ferment concurenţial, se naşte chiar un simţ al competiţiei între colegi, cu efect pozitiv: fiecare încearcă să fie cât mai bun, să îşi atingă maximumul de potenţial. Suntem co-motivaţi să ne „dăm drumul”, să ne exprimăm ideile, opiniile, acordul, dezacordul, iar astfel ni se îmbunătăţeşte fluenţa în vorbire.

 

În plus, există trei alte aspecte care deosebesc învăţarea la curs, cu profesor, de cea pe cont propriu:

 

  1. Acurateţea. Când învăţăm singuri, uneori ne dăm seama că facem greşeli şi ne autocorectăm, dar alteori nu. Ceea ce înseamnă că riscăm să învăţăm să vorbim limba respectivă cu greşeli (permanente). Prezenţa unui profesor în procesul de învăţare previne acest risc. Profesorul e garanţia că greşelile pe care le facem în vorbit sau scris sunt reperate, corectate şi, treptat, eliminate, astfel încât exprimarea noastră să ajungă să fie, prin exerciţiu repetat, bineînţeles, 100% corectă, fără greşeli.

 

  1. Co-disciplinarea. Dacă învăţăm singuri, e foarte probabil să nu ne putem ţine de un program regulat de studiu, deoarece e adesea tenant să ne spunem că facem lecţia „mai încolo” – până ne dăm seama că a mai trecut (încă) o săptămână fără învăţare… Când însă învăţăm în cadrul unui curs, cu un profesor, trebuie să fim prezenţi la lecţie (fie online, fie în persoană) în anumite zile şi intervale orare. Programul e fix şi trebuie respectat, rutinele de studiu sunt bine instalate, regularitatea şi constanţa în învăţare – garantate.

 

  1. Economia de timp. Studiul unei limbi străine pe cont propriu presupune în mod cert expunerea la nişte texte şi înregistrări audio/video în limba respectivă. Aceste materiale conţin, cel mai adesea, cuvinte sau expresii noi, al căror sens trebuie să ni-l lămurim consultând un dicţionar. De-aici, întreruperi frecvente din lectură sau audiţie, pentru a ne familiariza cu vocabularul necunoscut. La un curs cu profesor, aceste întreruperi sunt mult reduse: profesorul clarifică orice cuvinte/expresii ce pot produce blocaje înainte de abordarea textului sau a înregistrării. Iar datorită profesorului, care ne explică pe loc, rapid, cuvintele noi, nu mai trebuie să recurgem la dicţionar şi economisim, astfel, timp preţios pentru învăţare.

 

Prin urmare, a face un curs de limbă străină cu un profesor prezintă nişte avantaje indubitabile: învăţare durabilă, temeinică şi, mai ales, utilizarea concretă, practică, prin exprimare orală fluentă şi încrezătoare, a limbii respective. Un curs implică un efort şi o cheltuială ce merită din plin făcute: ne garantează transformarea în vorbitori competenţi ai unei limbi străine.

 

International House Bucureşti oferă, pe durata crizei provocate de pandemia de covid-19 (coronavirus), următoarele cursuri online pentru adulţi: limbi străine (engleză, franceză, germană, etc.), Fun with Grammar, Club de Conversaţie cu profesori nativi de engleză/franceză/germană, precum şi cursuri pe platforma NetLanguages concepute de experţi de la International House Barcelona. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi open@ih.ro sau 0728 808 612.