Cât de pregătit eşti pentru parenting digital? Perfecţionează-te cu o carte-ghid excepţională

Autor: Ilinca Stroe

 Diana Graber este o californiană cu ani de zile de experienţă în predarea educaţiei digitale pentru sute de copii de 11-14 ani din şcoli gimnaziale din SUA, Canada, Noua Zeelandă, etc. Programul de educaţie digitală în cadrul căruia se desfăşoară cursurile gimnaziale respective se intitulează Cyber Civics şi este însoţit de CyberWise, un portofoliu de resurse electronice dedicat părinţilor şi familiilor. În plus, doamna Graber este şi autoarea volumului Raising Humans in the Digital World: Helping Kids Build a Healthy Relationship with Technology (HarperCollins Leadership, 2019), volum tradus şi publicat anul acesta de editura Niculescu, sub titlul Copiii în era digitală. Cum îi ajutăm să aibă o relaţie sănătoasă cu tehnologia.

Dacă o parte a publicului de la noi a avut ocazia să discute cu doamna Graber în cadrul celei de a III-a conferinţe din seria „Copilul meu şi tehnologiile”, co-organizată la sfârşitul lui octombrie 2020 de English Kids Academy, majoritatea părinţilor români vor putea beneficia de sfaturile acestei specialiste referitoare la creşterea copiilor în era digitală prin intermediul cărţii sale, amintite mai sus.

Volumul pleacă de la o realitate care cu greu mai poate fi contestată: fiii şi fiicele generaţiei de părinţi de astăzi sunt „nativi digitali”; s-au născut în epoca tehnologiei, cresc cu aceasta, iar ea face parte cu naturaleţe din viaţa lor, pentru ei neexistând o separaţie între ceea ce pentru non-nativii digitali înseamnă „viaţă virtuală” versus „viaţă reală”. Aşa stând lucrurile, relaţia copiilor noştri cu tehnologia ţine de însăşi creşterea copiilor; gestionarea ei cade în sarcina părinţilor, fiind, efectiv, una din responsabilităţile noastre de parenting.

Diana Graber ne încurajează să abordăm aceasta sarcină în felul următor: întrucât copiii pot deveni cetăţeni digitali cel mai devreme la 13 ani (vârsta legală pentru deschiderea unui cont de social media – Facebook, Instagram, TikTok, etc.), treaba noastră este să îi pregătim dinainte pentru acel pas. Dacă asemănăm intrarea lor în social media cu instalarea într-o casă, responsabilitatea noastră este să pregătim casa respectivă pentru a fi locuită, să o amenajăm astfel încât traiul în ea să fie sigur şi confortabil.

Fundaţia casei o reprezintă formarea abilităţilor sociale, cultivarea empatiei şi modelarea gândirii etice. Ele asigură capacitatea copilului de a-şi închega relaţii bune şi sănătoase cu semenii înainte de a începe să interacţioneze cu alţii exclusiv în mediul virtual. Atenţie, aceasta nu presupune neutilizarea tehnologiei, ci folosirea ei benefică, pentru a dezvolta empatia şi abilităţile sociale ale copilului – de exemplu, vorbind cu bunicii pe Skype, schimbând emailuri cu rude aflate departe, creând albume foto digitale pentru familie, etc. Esenţial e ca părintele împreună cu copilul să folosească tehnologia pentru a întreţine relaţia cu apropiaţii.

Odată ce am construit fundaţia, trebuie să-i ridicăm casei o structură de rezistenţă constând din patru stâlpi: reputaţia, timpul de ecran, relaţiile şi confidenţialitatea. Reputaţia se referă la profilul digital pe care şi-l alcătuieşte copilul prin ceea ce postează online: sunt lucruri care îi fac cinste, care fac impresie bună, sau lucruri care peste 10 ani îi vor dăuna şi de care se va ruşina? Timpul de ecran (termen prin care înţelegem smartphone, computer, tabletă şi chiar TV) trebuie calibrat cu grijă, în funcţie de vârstă, astfel încât copilul nici să nu devină dependent, nici să nu fie privat de beneficiile tehnologiei. În ce priveşte relaţiile, copilul trebuie, pe de o parte, să ştie să întreţină relaţii sociale pozitive prin intermediul tehnologiei şi, pe de altă parte, să fie pregătit să reacţioneze la relaţii nocive ce rezultă în cyberbullying, grooming, sexting, trolling, etc. În fine, confidenţialitatea este un „bun” pe care copilul îl are de gestionat şi de apărat, în existenţa sa de cetăţean digital – este el suficient de conştient de importanţa (ne)dezvăluirii datelor personale online?

Părinţii primesc în volumul Dianei Graber sfaturi despre toate aceste aspecte şi, în plus, belşug de idei practice de activităţi ce pot soluţiona cele mai frecvente probleme. De pildă: copilul petrece prea mult timp cu ecranele? Invită-l să ţină un „jurnal de o zi” detaliat, unde să noteze tot ceea ce face într-un interval de 24 de ore; va constata uimit cât timp de ecran petrece într-o zi şi va vrea el însuşi să îl reducă. Altă problemă: copilul postează „prostioare” care peste ani riscă să îi ştirbească reputaţia online? Invită-l să caute pe Google, după nume, trei cunoscuţi şi să discute cele descoperite despre aceştia – au ei un profil online bun sau nu tocmai? Şi altă problemă: copilul te presează să îl laşi să îşi deschidă un cont de social media pentru că „toată lumea are deja”. Invită-l ca mai întâi să îţi pregătească o prezentare în PowerPoint despre reţeaua socială respectivă, incluzând termenii de utilizare, politica de confidenţialitate, beneficii, riscuri, etc.

Mai presus de orice, cartea Dianei Graber, este o pledoarie bine temperată pentru folosirea benefică a tehnologiei: abundă exemplele pozitive (şi, într-adevăr, impresionante) despre reuşitele pe care le pot avea copiii ca utilizatori de tehnologie, de la crearea de vloguri de succes la inventarea de noi aplicaţii. Toate acele „fructe” bine coapte ale folosirii adecvate a tehnologiei (incluzând social media) copiii noştri le pot culege dacă noi, părinţii, ne ocupăm din timp şi în mod competent de educaţia lor digitală.

Aşadar, pentru a fi şi tu un părinte la înălţime, la înălţimea provocării de a creşte un copil bine pregătit să devină un cetăţean digital responsabil, protejat şi împlinit, fă-ţi un cadou care te va ajuta enorm să îndeplineşti rolul de îndrumător digital al copilului tău. Fă-ţi cadou cartea Copiii în era digitală. Cum îi ajutăm să aibă o relaţie sănătoasă cu tehnologia, de Diana Graber.

(La final, un pont: dacă intri pe www.niculescu.ro şi aplici codul EKADIGITAL30* în coşul de cumpărături, poţi achiziţiona volumul cu 30% reducere. Dar, atenţie, codul este valabil doar până la 31 decembrie 2020. Aşa că fă-ţi acest cadou acum!)  

English Kids Academy (EKA) oferă cursuri de limba engleză față în față, hybrid şi online pentru copii de 4 – 18 ani, pe întreaga durată a anului şcolar. Cursurile EKA sunt singurele din România prin care se implementează programul RULER de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, iniţiat de Yale University. Pentru înscrieri şi informaţii, contactaţi englezapentrucopii@ih.ro.