Cum merge învăţatul online la IH Bucureşti? Impresii, aprecieri şi 4 concluzii importante

Autor: Ilinca Stroe

 

Nu a fost o schimbare lină, graduală. Nu a fost precedată de calcule atente, de analiza riscurilor, de planificare minuţioasă care să atenueze impactul. Ne-am trezit cu toţii aruncaţi brusc în această situaţie. Cu două opţiuni: ori renunţăm, ori încercăm. Să fi renunţat la lecţiile de limbă străină însemna să îi privăm pe cursanţi, pentru săptămâni bune, de învăţare. Progresul ar fi încetat şi s-ar fi instaurat regresul, uitarea. Oamenii ar fi rămas în urmă şi le-ar fi fost greu să îşi reintre în ritm şi să recupereze apoi, odată reveniţi la normalitate.

 

Am ales, deci, să încercăm. Am transferat totul online: training pentru profesori, infrastructură tehnologică, resurse digitale. Mobilizându-se superb, cu aceeaşi dăruire pentru studenţii lor ca totdeauna, profesorii IH reluau, în scurt timp, cursurile: faţă în faţă în mediul virtual. Aveau însă să se descurce cursanţii pe noua platformă? Puteau profesorii să facă faţă acestui nou tip de solicitare, pedagogică şi tehnologică, în acelaşi timp? N-aveau să ne joace feste tehnologia de care depindeam, interfaţa, conexiunea Internet, etc.? Şi, mai presus de orice, n-aveam să ducem cu toţii dorul lecţiilor „în carne şi oase”, unde ne priveam ochi în ochi, ne citeam mimica şi gesturile, gustam împreună atmosfera vie de la clasă? Îngrijorări, şi nu puţine…

 

Acum, au trecut aproape două săptămâni din cursurile IHB online şi…

 

Ce spun cursanţii:

„Personal, nu am fost afectat de mutarea la distanţă. Continuarea acestui curs mă ajută în aceeaşi măsură în varianta online ca şi în offline. Viaţa merge înainte, trebuie să ne facem un program pe care să îl respectăm, pentru ca timpul trecut să fie folosit cât mai bine.” (Costin G.)

Cursurile online funcţionează bine, aş spune chiar la fel ca şi când aş fi prezentă fizic, poate chiar avem câteva minute în plus, pentru că toate «ajungem» la timp. [Profesoara] în continuare alocă timp pentru toate hibele noastre şi încearcă să se asigure că ne lămureşte toate gap-urile/neclarităţile.” (Mădălina D.)

„Până acum nu am întâmpinat dificultăţi şi am realizat că, da, cursurile se pot desfăşura la fel ca înainte şi în varianta online şi că este într-adevăr o metodă nouă şi foarte folositoare!” (Sevinci M.)

„Apreciez efortul care este depus pentru a ne continua procesul de învăţare. Continuarea cursului în mediul online înseamnă că tot materialul învăţat până în acest moment nu este uitat. De asemenea, este mult mai uşor de gestionat datorită faptului că nu există nevoia deplasării.” (Doris P.)

„Procesul de învăţare online este la fel de bine structurat şi antrenant ca şi cel de la cursurile pe care le ţineam la sediul companiei, poate mai interesant chiar, datorită metodelor inovative pe care profesoara le foloseşte pentru a ne ţine motivaţi în această perioadă dificilă.” (Cătălina S.)

„Ne ajută să nu întrerupem cursul, ceea ce ar fi o pierdere, şi ne ajută şi moral, deoarece reuşim să ne vedem în continuare cu colegii şi cu profesorul, ceea ce este un lucru foarte bun, mai ales în această perioadă.” (Sevinci M.)

 

Ce spun profesorii:

„Totul merge bine dacă plănuieşti activităţile pentru mediul online. Am făcut Listening cu succes, ne-am uitat la TED Talks fără probleme, studenţii lucrează în perechi destul de bine… Aşa că, în condiţiile date, eu sunt mulţumit de cum merg lucrurile.” (George Cristian B.)

„Toată lumea mulţumită, pe Zoom, toate activităţile adaptate frumos la Zoom, combinat cu Google Docs. Doar că mi-e foarte dor de interacţiunea din viaţa reală. Există o mulţime de feluri de a face predatul online amuzant şi inspirat, şi totuşi… nimic nu se compară cu predatul faţă în faţă asezonat cu resurse electronice, cu Internet […]. Dar acum toate astea trec în planul doi, deoarece, din motive evidente, alegem versiunea online şi e nemaipomenit să vezi cum scoatem tot ce-i mai bun din ea!” (Ana Maria T.)

„Nu trebuie să te trezeşti devreme, nu stai in trafic […] şi nu se prea amână cursurile, iar programul e destul de flexibil. Skype-ul merge bine, fără întreruperi. Cât priveşte interacţiunea, e la fel de plăcută! (Bianca P.)

„Îmi place varianta online din ce în ce mai mult. […] Am observat că studenţii sunt mult mai concentraţi pe activităţi şi învăţare decât atunci când se vedeau face to face în sala de curs. […] Acum sunt mult mai motivaţi şi implicaţi. (Georgiana M.)

„Mie îmi place mult!!! […] Dacă reuşeşti să te joci un pic cu opţiunile aplicaţiei (scheme, grafice, anotări, screenshare, culori, forme, etc.) e chiar mai drăguţ decât în lumea reală. Nu se termină markerul, nu rămâi fără hârtie la flipchart şi nici nu ai o problemă dacă studenţii nu găsesc sală liberă… Şi mie mi se par cursanţii mai implicaţi […]. Faptul că nu trebuie să ieşi din casă face lucrurile mult mai confortabile, dar şi mai eficiente. […] Am toate cărţile lângă mine fără să mă doară spatele, am mâncare la doi paşi distanţă fără costuri suplimentare, etc. […] Mi se pare foarte uşor de reprogramat cursuri, de reorganizat. […] Deocamdată pentru mine nu e la fel, ci chiar mult mai bine!! (Ruxandra D.)

 

Concluzii

Cursurile de limbă străină IHB

1) asigură continuitate în învăţare, cu păstrarea rutinelor de studiu şi a ritmului de progres, ceea ce conferă senzaţia de normalitate şi echilibru într-o perioadă de incertitudine dificilă din punct de vedere psihologic

2) aduc un plus de eficienţă în gestionarea timpului şi în reducerea costurilor, permiţând folosirea chibzuită, optimizată a resurselor pe timp de criză

3) generează un grad ridicat de implicare şi motivare din partea participanţilor, imprimându-le forţă de caracter (voinţă, sens, obiective tangibile) într-o perioadă de carantină care altminteri tinde să ne demoralizeze

4) alimentează sentimentul de apartenenţă la o comunitate, funcţionând ca un liant social între profesor şi colegii de grupă, cu semnificative beneficii sufleteşti în contextul izolării la domiciliu

 

Acestea ar fi învăţămintele pe care ni le putem însuşi, echipa IHB şi clienţii noştri individuali sau corporate, din cele petrecute până acum de la debutul crizei. Încurajaţi de bunele rezultate obţinute, să continuăm! De noi depinde ca angajaţii noştri să traverseze confortabil, în siguranţă şi cu folos toată această perioadă tulbure.

 

International House Bucureşti oferă, pe durata crizei provocate de pandemia de covid-19 (coronavirus), următoarele cursuri online pentru adulţi: limbi străine (engleză, franceză, germană, etc.), Fun with Grammar, Club de Conversaţie cu profesori nativi de engleză/franceză/germană, precum şi cursuri pe platforma NetLanguages concepute de experţi de la International House Barcelona. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi open@ih.ro sau 0728 808 612.