Așteptări și realitate la cursul de engleză. 5 constatări din experiența IH București

Autor: Ilinca Stroe

 

Felicitări cui poate să înceapă un curs fără niciun fel de așteptări! Căci acela/aceea nu va suferi dezamăgiri. Dar… poate nu va avea nici surprize plăcute. Majoritatea oamenilor, însă, își fac o idee despre cum va fi cursul la care tocmai s-au înscris încă dinainte de a-l începe. Unii poate își fac iluzii, alții poate își formează mici temeri. În cele ce urmează vom trece în revistă, pe baza experienței noastre de până acum, cele mai răspândite așteptări pre-curs pe care tind să le aibă clienții International House București. Și vom povesti care e, de fapt, realitatea de la curs, odată început.

 

„Să am grijă să nu fac greșeli.” Mulți dintre cursanții noștri sunt extrem de reticenți când vine momentul să se exprime în limba învățată: ei presupun automat că greșelile nu sunt permise, iar dacă totuși apar, vor fi prompt sancționate. Realitatea este însă că, în cadrul metodei comunicative pe care IH București o folosește în predare, greșelile sunt tolerate întrucât: 1) accentul se pune pe fluență în comunicare; 2) corectarea se face după încheierea activității de vorbire, și cu accent pe clarificarea ori chiar pe predarea rapidă a structurii lingvistice respective, nicidecum pe persoana care a făcut greșeala.

 

„Dacă știu gramatică, știu engleză!” Destui cursanți se așteaptă ca fiecare lecție să se concentreze pe câte o chestiune gramaticală (lecția 1 – prezentul simplu, lecția 2 – prezentul continuu, lecția 3 – trecutul, și așa mai departe). Dacă subiectul lecției nu este unul gramatical, percepția este că „nu se face engleză serios”, că „se pierde timpul” neprogresând. Realitatea însă este că învățarea eficientă a unei limbi străine presupune mai mult decât acumularea de cunoștințe gramaticale. Aceasta, în sine, nu garantează de fapt deloc învățarea reală a acelei limbi. Există, pe lângă gramatică, și necesitatea asimilării de vocabular nou, și nevoia de a exersa vorbirea, citirea, ascultarea și scrierea în limba respectivă. Deci, nu, gramatica nu are întâietate (sau importanță) absolută.

 

„Să fiu «cuminte», să nu o supăr pe profesoară.” Există persoane care încep cursul cu ideea că la lecție trebuie să-și petreacă timpul ascultând ce spune profesoara, luând notițe și, în general, păstrând liniștea, pentru a nu „deranja”. Realitatea, însă, îi surprinde: încă de la prima oră, cursanților li se cere să vorbească. Și cu profesoara, și între ei. Lucrul în perechi sau în grupuri este adesea „gălăgios”, căci mai multe echipe lucrează în paralel, iar toată lumea este încurajată să se implice, să contribuie, să își exprime ideile și opiniile. Participarea activă și vorbitul sunt în centrul metodei de predare comunicative pe care o folosim la IH.

 

„Într-o săptămână-două am să știu engleză!” Există cursanți care se așteaptă ca, odată început cursul, nivelul lor de engleză să urmeze o pantă exclusiv ascendentă, iar progresul să fie neîntrerupt, vizibil de la o lecție la următoarea. Realitatea nu e totdeauna chiar așa. De multe ori, mai ales la nivel neîncepător, oamenii încep cursul cu ceva cunoștințe de limbă. Dintre acestea, unele sunt pur intuitive (altfel spus, ne exprimăm cumva pentru că „sună bine”, nu fiindcă am cunoaște regula care se aplică), iar altele sunt greșite. Perioada de conștientizare/clarificare/corectare acoperă, de regulă, primele săptămâni de curs, iar atunci cursantul poate simți că stagnează sau chiar că regresează. Senzația că facem progres apare abia după aceea, când deficiențele sunt îndreptate și, cu un nivel al întregii grupe calibrat, adus la un numitor comun, simțim că începem să progresăm constant cu toții.

 

„Gramatica are să-mi dea de furcă!…” Multor cursanți le este aproape frică de gramatică, pasămite din cauza unor experiențe de învățare anterioare neplăcute. De îndată ce se abordează o chestiune gramaticală la lecție, ei se blochează, convinși că nu vor înțelege, că e prea greu pentru ei. Realitatea este că, în metoda comunicativă, gramatica se predă mult mai puțin sec decât în metoda tradițională. De multe ori, structura gramaticală de predat este introdusă prin jocuri sau prin conversație aproape pe nesimțite, cursanții ajungând să o folosească chiar înainte de a le fi explicate regulile aferente. Așa încât „groaza” de gramatică se topește, chiar în primele săptămâni de curs, într-o deschidere și o curiozitate de a descoperi, de exemplu în următoarea poveste citită sau ascultată, încă o nouă structură gramaticală.

 

Evident, toate aceste așteptări, fie ele iluzii sau temeri, iau ființă pe baza experienței educaționale anterioare a cursanților: în cazul nostru, în acest context socio-cultural, pe baza anilor de școală (destul de  tradițională) pe care i-am parcurs, copii fiind. Așteptările sunt însă demontate, pe măsură ce se derulează cursul, iar realitatea ultimă este – din nou, pe baza feedbackului de la clienții noștri – aceasta: la finalul cursului de engleză de la IH București, realizezi că te-ai simțit bine („you had a good time”), că ai acum câțiva prieteni în plus și că îți vor lipsi lecțiile, profesoara, conversația și… the fun! Iar atunci nu îți rămâne decât un singur lucru de făcut: să te înscrii la următorul curs – de data aceasta, cu plăcute așteptări realiste. 😊

 

 

International House Bucureşti oferă cursuri de limbi străine faţă în faţă sau online pentru adulţi, copii şi clienţi corporate. Predăm engleza pentru afaceri, engleza generală, româna pentru străini, franceza, germana, spaniola, italiana, japoneza, etc. De asemenea, prin Centrul nostru de Teacher Training asigurăm cursuri de formare profesională (CELTA, DELTA) pentru profesori de engleză din ţară şi din străinătate. Pentru informaţii şi înscrieri, contactaţi 0728 808 612.